Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Putinovské Rusko uviaznuté v moskovskom metre

Politický vývoj v Rusku pôsobí už dlhšie zlovestným dojmom a viacerí ruskí spisovatelia vo svojich dielach len potvrdzujú závery analytikov. Myšlienková izolácia, hľadanie vonkajšieho nepriateľa, zakrývanie žalostného stavu ekonomiky sú len niektoré aspekty prenesené z reality do fikcie sveta vybudovaného v románe Metro 2035, alegórii na Rusko posledných desaťročí.

Dmitry Glukhovsky pôsobil dlhodobo v rôznych médiách: v televízii, rozhlase a tiež ako vojnový korešpondent. Pozornosť na seba strhol románom Metro 2033 (Ikar 2010), apokalyptickou víziou spoločnosti nútenej žiť po jadrovej vojne v moskovskom metre. Po ohromnom úspechu napísal voľné pokračovanie Metro 2034 (Ikar 2011) a novinkou na trhu je tretí diel trilógie Metro 2035. V slovenčine majú čitatelia možnosť prečítať si aj rozsiahly román Budúcnosť, kde Glukhovsky rozvinul témy zložitej sociálnej štruktúry, kontroly, násilia a moci v preľudnenej spoločnosti.


K temným aspektom usporiadania spoločenského života sa Glukhovsky naplno venuje aj v Metre 2035. Hlavná postava Arťom verí, že okrem moskovského metra ľudia prežili aj v iných mestách a vydáva sa na cestu za mužom, ktorý dokáže tento predpoklad dosvedčiť. Metro má podobu akýchsi malých samospráv ovládaných komunistami, fašistami, obchodníkmi, intelektuálmi a tajnou políciou Rád. Arťom postupne odhaľuje pravdu nachádzajúcu sa za chaosom ideológií, ozbrojených konfliktov, zverského zaobchádzania s ľuďmi a nemilosrdnou informačnou manipuláciou.


Glukhovsky sa netají svojím kritickým vzťahom k politike Vladimíra Putina a v románe nachádzame prenesene naozaj pochmúrne analýzy situácie v Rusku. Sám spisovateľ bol po publikovaní románu podrobený deštruktívnej kritike zo strany provládnych médií, získal prívlastky zradcu a rusofóba. Tak ako v realite, aj vo fikcii dokáže predstieranie neustáleho vojnového stavu odvrátiť pozornosť obyvateľstva od skutočných problémov: sociálnej nerovnosti, chudoby, nespravodlivej distribúcie potravín alebo akéhokoľvek iného tovaru. Ľudia považujú daný stav za nemenný a akúkoľvek odchýlku vnímajú ako ohrozenie.


Hoci sa čitatelia musia vyrovnať so zvláštnou štylistikou, nedopovedanými vetami a úsečnými dialógmi, čaká ich silný zážitok, predovšetkým v poslednej tretine románu. Glukhovsky nič nepredstiera: používa naturalistický jazyk, expresívne vyjadrovanie, popisy násilia a ťažkej práce sú až živočíšne a príležitostne pôsobia odpudzujúco. Taký je však svet pod zemou, pod neustálym dohľadom a sociálnou kontrolou, kde sa človek pomaly mení na bytosť ovládanú predovšetkým pudmi.


Inšpiračnými zdrojmi pre Metro 2035 boli predovšetkým Isaac Babeľ a Andrej Platonov. Pozoruhodný rozmer získava román cez slová samotného autora. Román je podľa neho metaforou vývoja ruskej spoločnosti po 25 rokoch od pádu Sovietskeho zväzu. Tak ako sa súčasní Rusi boja zmien a hľadajú vonkajšieho nepriateľa, tak aj v metre stále odmietajú pripustiť, že vojna skončila a je možné zmeniť svoje životy, vyjsť z obmedzeného priestoru a komunikovať s už nie nepriateľským prostredím. Otázkou naďalej ostáva, či práve podobnú izoláciu si spoločnosť nevyberá zámerne, lebo jej to z viacerých dôvodov vyhovuje.



Dmitry Glukhovsky: Metro 2035
Preklad: Martin Sliz
Ikar 2016
416 strán

Zobraziť diskusiu (0)

Metro 2035

Metro 2035

Dmitry Glukhovsky

Rok 2035. Svetlá minulosť. Temná budúcnosť. Jadrová vojna zničila civilizáciu na Zemi v podobe, ako ju poznáme dnes. Prežilo iba niekoľko desiatok tisíc ľudí, ktorí sa utiahli do moskovského metra, aby sa zachránili pred rádioaktívnym žiarením na povrchu. Napriek vyhubeniu podstatnej časti ľudstva sa obyvatelia metra nedokázali zjednotiť a okrem túžby prežiť si priniesli aj bremeno zastaraných ideológií. Podzemný svet sa tak podľa vzoru bývalej civilizácie rozdelil na akési novodobé štáty. Ekonomickým centrom metra je Hanza, známa svojím obchodníckym duchom. Intelektuáli si našli miesto v Polise. Nechýbajú ani komunisti zjednotení v Červenej linke a fašisti zoskupení v Ríši. Odveké nepriateľstvo dvoch hlavných ideológií privedie metro na pokraj občianskej vojny a ľudstvu hrozí zánik. Ale sú naozaj jediní, kto prežil apokalypsu? Mladý záchranca metra Arťom sa nemôže zmieriť s faktom, že nikde inde na svete už nežijú ľudia. Pokračuje vo výpravách na povrch a pokúša sa zachytiť signál z akéhokoľvek kúta zemegule. Pomaly stráca nádej, keďdo jeho neúspešného hľadania zasiahne náhoda. Od starého spisovateľa Homéra sa dozvie o cudzincoch, ktorí vraj z povrchu prišli do metra. Arťomovi viac netreba a vydáva sa na cestu naprieč metrom, aby zistil, či sú správy o prišelcoch zvonku pravdivé. Počas putovania odhalí sprisahanie, ktoré otrasie základmi jeho presvedčenia, a zistí, že aj svet metra má svoje sivé eminencie manipulujúce životmi bežných ľudí. Z ruského originálu Metro 2035 (Popuľarnaja literatura, Moskva, Rusko) preložil Martin Sliz.

Kúpiť za 14,16 €

Podobný obsah

Budúcnosť bez budúcnosti

Recenzie

Budúcnosť bez budúcnosti

Ruská vedecko-fantastická tvorba má na svetovej sci-fi scéne neprehliadnuteľné postavenie. Stačí spomenúť len Jevgenija Zamiatina, bratov Strugackých, Sergeja Lukanenka, Arsena Revazova či Vladimíra Sorokina. Každý z nich prispel k vývoju vedeckej fantastiky svojím osobitým spôsobom. Medzi slávnymi krajanmi sa však rozhodne nestráca ani Dmitry Glukhovsky.

Ako sa končí budúcnosť?

Recenzie

Ako sa končí budúcnosť?

Vedecká fantastika dokáže vo vybraných dielach vynikajúco zachytiť politickú a sociálnu štruktúru spoločnosti, v ktorej sa odohráva. Román Budúcnosť je presne takýmto dielom. Temný, nemilosrdný príbeh plný násilia odhaľuje skryté motivácie moci a tiež bezmocnosť ovládaných, ich snahy viesť normálny život, aj keď na okraji a v opovrhnutí. Predstavuje jedno z najlepších diel vedeckej fantastiky posledných rokov.

Desiatka najlepších slovenských kníh podľa poroty Anasoft litera

Správy

Desiatka najlepších slovenských kníh podľa poroty Anasoft litera

Desiatka je známa a je pre mnohých prekvapivá. V tejto chvíli vám prinášame len krátky prehľad desiatich finalistov, ktorých porota vyberala z doteraz rekordného počtu 227 prozaických kníh, ktoré vyšli v minulom roku - a tie tam na rozdiel od českých literárnych cien neprihlasujú vydavatelia, porota posudzuje všetky knihy, ktoré vyšli. Postupne vám prinesieme ukážky z nich aj reakcie kritikov na tento výber.