Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

Dvě knižní reportáže - Rozpojené státy a Sněžím - deník bílé mafie

Knihy novinářů a reportérů jsou oblíbenou četbou. Ti lidé mají většinou rozhled, znalosti, profesní štán kulturu a umí psát. Takové jsou i knihy redaktora České televize a dlouholetého reportéra ČT z USA Martina Řezníčka a investigativnho novináře a dnes šéfredaktora serveru iRozhlas.cz Marka Kedroně. Obě knihy vyjdou 19. března na Velký knižní čtvrtek.

Martin Řezníček: Rozpojené státy /
Amerika nejen televizní kamerou

Mnozí si myslí, že Ameriku znají, málokdo ale tuší, že ji za svůj život plně nepozná ani leckterý Američan. Experiment trvající už dvě a půl století zbytek světa fascinuje. Martin Řezníček se takřka každý večer po dobu pěti let pokoušel divákům přiblížit změny, jimiž země prochází a které jsou možná nejhlubší za několik posledních dekád. Na Manhattanu radil Henrymu Kissingerovi s výběrem kravaty před rozhovorem o Václavu Havlovi. V Texasu strávil během hurikánu týden v bahně a dešti s lidmi, kteří přišli o vše kromě naděje, že bude líp. Z kuloárů Kongresu informoval o testech pevnosti americké demokracie, ze Silicon Valley o bezprecedentní technologické dominanci. Z Baltimoru během rasových nepokojů referoval o tom, jak se společnost založená na pravidlech a zákonech dokáže během jednoho odpoledne přetavit v totální anarchii s násilnostmi a rabováním. Kniha přibližuje barvité příběhy, které dohromady tvoří americkou výjimečnost. Místy vyvrací, jinde potvrzuje stereotypy, jež o USA máme – prostřednictvím lidí s českými kořeny, ale i těch, kteří o Česku nikdy neslyšeli. Vše v době klíčových tektonických posunů symbolizovaných prezidenty Obamou a Trumpem.

Radek Kedroň: Sněžím! Deník bílé mafie

Přední český investigativní novinář Radek Kedroň, který před pár lety debutoval knihou Operace Rath, se nyní zaměřil na rozkrytí machinací a korupce v českém zdravotnictví, kterým často bez kontroly procházejí miliardy korun z veřejných peněz. Jako ukázkový případ si vzal kauzu ředitele Nemocnice Na Homolce Vladimíra Dbalého, který byl odsouzen na 9 let a proslul v médiích tím, že si o svém korupčním, finančním i kokainovém tažení vedl barvitý deník. Skvěle napsaná kniha, která se čte jako detektivní thriller, je dokonalou rekonstrukcí a popisem toho, jak mafie v českém zdravotnictví fungovala - od dodavatelů přes šéfy zdravotnických zařízení a vysoké státní úředníky až po vyhlášené kmotry. Zároveň kniha podrobně mapuje, jak spletité sítě bílé mafie rozplétala policie a vyšetřovatelé. A samozřejmě nechybí ani bohaté citace z legendárního ředitelského deníku.